DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3183
Title: Factores que intervinieron en la reprobación de la asignatura matemáticas en la educación básica superior del período lectivo 2014-2015 de la Unidad Educativa Eloy Alfaro en la ciudad de Quevedo
Other Titles: Factors that intervened in the failure of the mathematics subject in the higher basic education of the 2014-2015 school period of the Eloy Alfaro Educational Unit in the city of Quevedo
Authors: Barros, Wilson
Cedeño, Ana
Clavijo, Norma
Garcia, Yadira
Keywords: factores; prevención; educación general básica superior (EGBS); incidencia; reprobación; apoyo; matemáticas;factors; prevention; higher general basic education (EGBS); incidence; reprobation; support; mathematics
Issue Date: 7-Jan-2019
Publisher: Innova Research Journal
Citation: Barros, W., Cedeño, A., Clavijo, N., & García, Y. (2019). Factores que intervinieron en la reprobación de la asignatura matemáticas en la educación básica superior del período lectivo 2014-2015 de la Unidad Educativa Eloy Alfaro en la ciudad de Quevedo. INNOVA Research Journal, 3(12), 177-188. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n12.2018.927
Series/Report no.: ;927
Abstract: La investigación se basó en determinar los factores que intervinieron en la reprobación de la asignatura en la Educación General Básica Superior de la Unidad Educativa Eloy Alfaro en la ciudad de Quevedo. También se investigó mediante encuestas con escala tipo Likert de cinco opciones que permitió la obtención de información sobre la influencia en el aprendizaje de las matemáticas como sonlas actitudes matemáticas del alumno, actitudes del docente y actitudes paternas que podrían influir en el aprendizaje; las variables comprenden el contexto propio, familia y escuela en el aprovechamiento y aprendizaje de las matemáticas. Los resultados reflejan que la calidad del quehacer docente está relacionada con el desarrollo integral, pues el reto para lograr que los alumnos desarrollen habilidades del pensamiento. La mayoría de los estudiantes manifiestan actitudes positivas hacia la asignatura. En el comportamiento de los padres apunta a influir directamente por lo tanto es necesario promover ambiente familiar que propicie el placer en las tareas académicas, especialmente en la asignatura de matemáticas. El control que ejercen los padres sobre los alumnos repercute en el rendimiento académico
Description: The research was based on determining the factors that intervened in the failure of the subject in the General Basic Education of the Eloy Alfaro Educational Unit in the city of Quevedo. It was also investigated by means of five-choice Likert type questionnaires that allowed obtaining information about the influence on the learning of mathematics, such as the student's mathematical attitudes, teacher attitudes and parental attitudes that could influence learning; the variables include the proper context, family and school in the use and learning of mathematics. The results reflect that the quality of the teaching task is related to the integral development, because the challenge to get the students to develop thinking skills. Most students show positive attitudes towards the subject. In the behavior of parents aims to influence directly therefore it is necessary to promote family environment that encourages pleasure in academic tasks, especially in the subject of mathematics. The control exercised by parents over students has an impact on academic performance
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3183
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Diciembre

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (1).pdf456.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.