DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4420
Title: Liderazgo directivo y su impacto en el aprendizaje estudiantil en instituciones educativas
Other Titles: Executiveleadership and its impact on student learning in educational institutions
Authors: Yangali Vicente, Judith Soledad
Torres Lévano, Gian Carlos
Keywords: aprendizaje estudiantil;student learning;calidad educativa;educational quality;gestión educativa;educational management;liderazgo directivo;directive leadership
Issue Date: 27-Nov-2020
Publisher: INNOVA Research Journal
Citation: Yangali Vicente, J.S., & Torres Lévano, G.C. (2020). Liderazgo directivo y su impacto en el aprendizaje estudiantil en instituciones educativas. INNOVA Research Journal, 5 (3.1), 58-75. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.1.2020.1579
Series/Report no.: ;1579
Abstract: El objetivo general de la investigación fue determinar la correlación entre la percepción del liderazgo directivo y el aprendizaje estudiantil en instituciones educativas del Callao. La metodología utilizada fue el enfoque cuantitativo, prospectivo, de corte transversal, de alcance correlacional y diseño no experimental. La muestra estudiada fue en base a una población censal de 20 docentes entre 20 a 60 años y a una población censal de 20 alumnos pertenecientes al 6° grado de primaria. Los datos fueron recolectados mediante una encuesta basada en un cuestionario sobre estilos de liderazgo y un registro de notas estandarizado. Se realizó el análisis estadístico mediante el software SPSS versión 22.0. Los datos fueron registrados en términos de medidas descriptivas. Los resultados arrojaron que existe un grado de correlación bajo entre las variables (Rho de Spearman: 0,205) con nivel bilateral de significancia de 0.05, es decir a un 95% de confianza. Por lo tanto, se concluye que no existe impacto directo ni significativo entre la percepción del liderazgo directivo y el aprendizaje estudiantil en las instituciones educativas del Callao.
Description: The general objective of the research was to determine the correlation between the perception of directive leadership and student learning in educational institutions of Callao. The methodology used was the quantitative, prospective, cross-sectional, correlational scope and non-experimental design approach. The sample studied was based on a census population of 20 teachers between 20 and 60 years old and a census population of 20 students belonging to 6th grade of primary school. Data were collected through a survey based on a questionnaire on leadership styles and a standardized grade register. Statistical analysis was performed using SPSS version 22.0 software. The data were recorded in terms of descriptive measures. The results showed that there is a low degree of correlation between thevariables (Spearman's Rho: 0.205) with a bilateral level of significance of 0.05, that is, at 95% confidence. Therefore, it is concluded that there is no direct or significant impact between the perception of directive leadership and student learning in the educational institutions of Callao.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4420
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Septiembre - Diciembre (CIIM-1)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1579-Texto del artículo-7639-1-10-20201127.pdfaprendizaje estudiantil732.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.