
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/7917
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Mejías-Acosta, Agustín | - |
dc.contributor.author | Díaz-Vargas, Adriana Janneth | - |
dc.contributor.author | Montealegre-Rodríguez, Diana Carolina | - |
dc.date.accessioned | 2025-03-05T16:43:42Z | - |
dc.date.available | 2025-03-05T16:43:42Z | - |
dc.date.issued | 2025-01-31 | - |
dc.identifier.citation | Mejías-Acosta, A., Díaz-Vargas, A. y Montealegre-Rodríguez, D. (2025). Estrategia transformadora en el aprendizaje de ingeniería sostenible: experiencias basadas en el Design Thinking/Movimiento Maker+. INNOVA Research Journal, 10(1), 71-92. https://doi.org/10.33890/innova.v10.n1.2025.2718 | es |
dc.identifier.issn | 2477-9024 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/7917 | - |
dc.description | The teaching of engineering currently presents challenges that limit the ability of future professionals to address sustainability-related issues. Educational methodologies are centered on theoretical approaches, limiting students' ability to practically apply the principles of sustainability, technology, and innovation. The objective of this research is to demonstrate how the Maker movement, combined with methodologies such as Design Thinking, project-based learning, and challenge-based learning, can be effective tools to promote innovation and sustainability in higher education. The Maker Movement is a transformative tool based on the creation of sustainable and innovative solutions, with a comprehensive approach that addresses global sustainability challenges; it promotes the use of emerging technologies such as renewable energies, recyclable materials, and biotechnology, allowing for the efficient use of resources and the minimization of environmental impact. Moreover, it promotes multidisciplinary collaborative work, fostering environmental awareness and professional ethics. The feasibility analysis confirmed that the implementation of the projects was viable both technically and economically, and that it could generate a significant positive environmental impact. The potential of Design Thinking and agile methodologies to address complex challenges in a structured and innovative manner was evident. Moreover, the use of emerging technological tools not only facilitated the development of the project but also strengthened the technical and digital skills of the students. Through this strategy, it is expected to train professionals with solid competencies in sustainability, while evaluating the effect of the Maker Movement on their motivation and academic performance. | es |
dc.description.abstract | La enseñanza de la ingeniería presenta actualmente desafíos que limitan la capacidad de los futuros profesionales para enfrentar los problemas relacionados con la sostenibilidad. Las metodologías educativas están centradas en enfoques teóricos limitando al estudiante aplicar de manera práctica los principios de sostenibilidad, tecnología e innovación. El objetivo de esta investigación es demostrar cómo el movimiento Maker, combinado con las metodologías como Design Thinking, por proyectos y por retos pueden ser herramientas eficaces para fomentar la innovación y la sostenibilidad en la educación superior. El Movimiento Maker es una herramienta transformadora basada en la creación de soluciones sostenibles e innovadoras, con un enfoque integral que responde a los desafíos globales de sostenibilidad; promueve el uso de tecnologías emergentes como energías renovables, materiales reciclables y biotecnología, permitiendo el uso eficiente de recursos y la minimización del impacto ambiental. Además, fomenta el trabajo colaborativo multidisciplinar, impulsando una conciencia ambiental y ética profesional. El análisis de factibilidad confirmó que la implementación de los proyectos era viable tanto técnica como económica, y que podía generar un impacto ambiental positivo significativo. Se evidenció el potencial del Design Thinking y las metodologías ágiles para abordar desafíos complejos de manera estructurada e innovadora. Además, el uso de herramientas tecnológicas emergentes no solo facilitó el desarrollo del proyecto, sino que también fortaleció las competencias técnicas y digitales de los estudiantes. A través de esta estrategia, se espera formar profesionales con competencias sólidas en sostenibilidad, mientras se evalúa el efecto del Movimiento Maker en su motivación y rendimiento académico. | es |
dc.language.iso | es | es |
dc.publisher | Universidad Internacional del Ecuador | es |
dc.relation.ispartofseries | 2718; | - |
dc.rights | openAccess | es |
dc.subject | ingeniería sostenible; innovación; movimiento maker; design thinking; tecnologías 5.0. | es |
dc.subject | sustainable engineering; innovation; maker movement; design thinking; 5.0 technologies. | es |
dc.title | Estrategia transformadora en el aprendizaje de ingeniería sostenible: experiencias basadas en el Design Thinking/Movimiento Maker+ | es |
dc.title.alternative | Transformative strategy in sustainable engineering learning: experiences based on Design Thinking/Maker Movement+ | es |
dc.type | Article | es |
Appears in Collections: | Enero - Abril |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5. 2718-Texto_maquetado.pdf | Estrategia transformadora en el aprendizaje de ingeniería sostenible | 648.37 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.