DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/6463
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGuerrero-Martínez, Sandra Fabiola-
dc.contributor.authorMartínez-Castillo, María Fernanda-
dc.date.accessioned2023-11-24T15:48:18Z-
dc.date.available2023-11-24T15:48:18Z-
dc.date.issued2022-10-31-
dc.identifier.citationGuerrero-Martínez, S. F., y Martínez-Castillo, M. F.(2022). YouTube, Instagram, entornos educativos emergentes en tiempos de teleducación y aprendizaje colaborativo. INNOVA Research Journal, 7(3.1),1-12. https://doi.org/10.33890/innova.v7.n3.1.2022.2146es
dc.identifier.issn2477-9024-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/6463-
dc.descriptionToday's society is significantly differentiated by multidirectional communication, which allows citizens to use the media, produce with them and get involved with new models of participation, coexistence, and education. The foregoing raises the question: How is the use of social networks as emerging collaborative learning environments in times of tele-education? In this first study, with high school students and teachers in the city of Guayaquil (Ecuador), it was found that the use of social networks or platforms such as YouTube and Instagram are now used as tools that support the management of teaching-learning. of teachers and students. The research had a mixed, exploratory-descriptive approach. The techniques used were surveys and focus groups, with their respective instruments, their responses served to triangulate the information obtained. The context is situated with students from 15 to 20 years old and teachers of various subjects, from II and III of high school of the 2021-2022 school year, based on the use of social networks as virtual learning environments (EVA). These study subjects belong to the categorization in the stratification of socioeconomic level C-and D. The results show that there is a trend in the sharing and creation of content by teachers and students, especially mediated by the social networks YouTube and Instagram, giving these resources a new function in their use to achieve learning. sustainable and sustainable (satisfactory).es
dc.description.abstractLa sociedad actual se diferencia significativamente por la comunicación multidireccional, la que permite que, los ciudadanos puedan usar los medios, producir con ellos e implicarse con nuevos modelos de participación, convivencia y educación. Lo anterior, hace que surja la pregunta: ¿Cómo se da el uso de redes sociales como entornos emergentes de aprendizaje colaborativo, en tiempos de teleducación? En este primer estudio, con estudiantes y maestros de bachillerato en la ciudad de Guayaquil (Ecuador), se halló que el uso de las redes o plataformas sociales como YouTube e Instagram, ahora son utilizadas como herramientas que apoyan la gestión de la enseñanza-aprendizaje de los profesores y estudiantes. La investigación tuvo un enfoque mixto, exploratorio-descriptivo. Las técnicas utilizadas fueron encuestas y grupos focales, con sus respectivos instrumentos, sus respuestas sirvieron para triangular la información obtenida. El contexto se sitúa con estudiantes de 15 a 20 años y maestros de materias varias, de II y III de bachillerato del año lectivo 2021-2022, a partir del uso de redes sociales como entornos virtuales de aprendizaje (EVA). Estos sujetos de estudio pertenecen a la categorización en la estratificación del nivel socioeconómico C-y D. Los resultados hallados, dejan en evidencia que existe una tendencia en la compartición y creación de contenido por parte de docentes y estudiantes, sobre todo, mediado por las redes sociales YouTube e Instagram, dándole una nueva función a estos recursos en su uso para lograr aprendizaje sustentables y sostenibles (satisfactorios).es
dc.language.isoeses
dc.publisherInnova Research Journales
dc.relation.ispartofseries;2146-
dc.rightsopenAccesses
dc.subjectentorno educacionales
dc.subjecteducational environmentes
dc.subjectredes socialeses
dc.subjectsocial networkses
dc.subjectaprendizaje híbridoes
dc.subjecthybrid learninges
dc.subjectteleducaciónes
dc.subjectonline educationes
dc.titleYouTube, Instagram, entornos educativos emergentes en tiempos de teleducación y aprendizaje colaborativoes
dc.title.alternativeYouTube, Instagram, emerging educational environments in times of tele-education and collaborative learninges
dc.typeArticlees
Appears in Collections:Septiembre - Diciembre (CIIM-1)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2146-Texto del artículo-11483-1-10-20221031.pdfYouTube, Instagram, entornos educativos309.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.