DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/6339
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCastillo-Vega, José María-
dc.contributor.authorOrtiz-Ayala, Lourdes Irma-
dc.contributor.authorFerreira-Delgado, Rosana Daniela-
dc.contributor.authorVillalba-Benítez, Sara Magdalena-
dc.date.accessioned2023-10-10T14:52:03Z-
dc.date.available2023-10-10T14:52:03Z-
dc.date.issued2023-09-10-
dc.identifier.citationCastillo-Vega, J. M., Ortiz-Ayala, L. I., Ferreira-Delgado, R. D., y Villalba-Benítez, S. M.(2023).Política de Formación Docente Inicial en Paraguay: Avances y principales retos en el marco de la Transformación Educativa. INNOVA Research Journal, 8(3),1-15. https://doi.org/10.33890/innova.v8.n3.2023.2268es
dc.identifier.issn2477-9024-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/6339-
dc.descriptionParaguay is in the process of the so-called Educational Transformation and one of its main lines of action is teacher training, consideringits relevance to face the improvement processes in the educational system. That is why, through this research, it is intended to describe the advances and main challenges of initial training in the indicated educational situation. For this purpose, the documentary review technique was used, by a specialized databases such as Scopus, Scielo, Dialnet and Google Scholar and official documents of the Ministry of Education and Sciences, produced in the last five years (2017-2022) regarding the teaching issue. In conclusion, significant advances are seen in recent years, however, there are numerous challenges that the educational system must address in relation to Initial Teacher Training, which is why a more effective policy is urgently needed to respond to existing demands. FDI must be recognized as one of the cornerstones for achieving quality education, but not addressed in isolation. It is necessary to constantly review the successes and the deficits evidenced in the new initiatives carried out.es
dc.description.abstractParaguay se encuentra en el proceso de la denominada Transformación Educativa y uno de sus principales ejes de acción es la formación docente, teniendo en cuenta la relevancia de esta, para encarar los procesos de mejora en el sistema educativo. Es por ello, que mediante esta investigación se pretende describirlos avances y principales retos de la formación inicial en la coyuntura educativa señalada. Para el efecto, se utilizó la técnica de la revisión documental, a través del uso de base de datos especializadas como Scopus, Scielo, Dialnet y Google Académico y documentos oficiales del Ministerio de Educación y Ciencias, producidos en los últimos cinco años (2017-2022) respecto a la cuestión docente. En conclusión, se visualizan avances significativos en los últimos años, sin embargo, son numerosos los retos que debe atender el sistema educativo con relación a la Formación Docente Inicial, por lo que urge una política más efectiva para dar respuestas a las demandas existentes. Se debe reconocer la FDI como una de las piedras angulares para el logro de la educación de calidad, pero no abordarla de manera aislada. Es necesaria la revisión constante de los aciertos y los déficits evidenciados en las nuevas iniciativas llevadas a cabo.es
dc.language.isoeses
dc.publisherInnova Research Journales
dc.relation.ispartofseries;2268-
dc.rightsopenAccesses
dc.subjectdocenciaes
dc.subjectteachinges
dc.subjectformación docente iniciales
dc.subjectinitial teacher traininges
dc.subjectpolítica educativaes
dc.subjecteducational policyes
dc.subjecttransformación educativaes
dc.subjecteducational transformationes
dc.subjectParaguayes
dc.subjectParaguayes
dc.titlePolítica de Formación Docente Inicial en Paraguay: Avances y principales retos en el marco de la Transformación Educativaes
dc.title.alternativeInitial Teacher Training policy in: Advances and main challenges in the framework of Educational Transformationes
dc.typeArticlees
Appears in Collections:Septiembre - Diciembre

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2268-Texto del artículo-12574-1-10-20230909.pdfPolítica de Formación Docente491.16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.