DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4594
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMedina Pérez, Víctor Hugo-
dc.contributor.authorPérez Azahuanche, Manuel Angel-
dc.date.accessioned2021-06-02T19:54:02Z-
dc.date.available2021-06-02T19:54:02Z-
dc.date.issued2021-05-10-
dc.identifier.citationMedina Pérez, V. H., y Pérez Azahuanche, M. A. (2021). Influencia de las estrategias heurísticas en el aprendizaje de la matemática. Innova Research Journal, 6(2), 36-61es
dc.identifier.issn2477-9024-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4594-
dc.descriptionThe study aimed to determine that the Heuristic Strategies influence the learning of mathematics in high school students. It presents a quantitative approach and causal correlation design. It was developed in 85 students to whom a questionnaire and an objective test were applied to identify the levels of both variables. It was based on the student’s schematization and actions to investigate, organize, systematize and analyze information, and understand and interpret the world around them, using methods to solve different situations. Among the findings were a Rho Spearman of 0.915** that refers to a very high positive correlation and a high Tau-b Kendallof 0.847. It is concluded that the Heuristic Strategies facilitate the search of solution of problems in the Learning of Mathematics, they lead to precise decisions, with methods that favor the reflection. Finally, this article contributes in the scientific aspect when knowing that through the Heuristic Strategies they promote the Learning of Mathematics.es
dc.description.abstractEl estudio tuvo como finalidad determinar que las Estrategias heurísticas influyen en el Aprendizaje de la matemática en estudiantes de educación secundaria. Presenta un enfoque cuantitativo y diseño correlacional causal. Se desarrolló en 85 estudiantes a quienes se les aplicó un cuestionario y una prueba objetiva para identificar los niveles de ambas variables. Se basó en la esquematización y acciones de los estudiantes para investigar, organizar, sistematizar y analizar información, y comprender e interpretar el mundo que los rodea, usando métodos para resolver diferentes situaciones. Entre los hallazgos se obtuvieron un Rho Spearman de 0,915** que refiere a una correlación positiva muy alta y un Tau-b Kendall alta de 0,847. Se concluye que las Estrategias heurísticas facilitan la búsqueda de solución de problemas en el Aprendizaje de la matemática, conducen a decisiones precisas, con métodos que favorece a la reflexión. Finalmente, este artículo contribuye en el aspecto científico al conocer que mediante las Estrategias heurísticas promueven al Aprendizaje de la matemática.es
dc.language.isoeses
dc.publisherINNOVA Research Journales
dc.relation.ispartofseries;1672-
dc.rightsopenAccesses
dc.subjectestrategias heurísticases
dc.subjectheuristic strategieses
dc.subjectaprendizaje de la matemáticaes
dc.subjectmathematics learninges
dc.subjectresolución de problemases
dc.subjectproblem solvinges
dc.titleInfluencia de las estrategias heurísticas en el aprendizaje de la matemáticaes
dc.title.alternativeInfluence of heuristic strategies on learning mathematicses
dc.typeArticlees
Appears in Collections:Mayo - Agosto

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1672-Texto del artículo-8514-1-10-20210510.pdfEstrategias heurísticas731.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.