DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3998
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRomero Sandoval, Adriana-
dc.contributor.authorPonce, Enrique-
dc.date.accessioned2020-01-23T17:59:31Z-
dc.date.available2020-01-23T17:59:31Z-
dc.date.issued2019-09-06-
dc.identifier.citationRomero Sandoval, A., & Ponce Cornejo, E. (2019). Percepción estudiantil sobre trampa académica en una extensión universitaria. INNOVA Research Journal, 4(3), 38-52. https://doi.org/10.33890/innova.v4.n3.2019.992es
dc.identifier.issn2477-9024-
dc.identifier.otherhttps://doi.org/10.33890/innova.v4.n3.2019.992-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3998-
dc.descriptionHigher education from a conceptual point of view is an act of development and direction; it is a process that implies preparing young adults and helping them develop values, abilities, and preparing them for the different phases in their lives. This study aims to explore general perceptions of students about what constitutes and act of cheating with and without the use of technology in a higher education institution extension in a rural area in Ecuador. Independent variables will include gender, academic semester, and academic average (GPA). The instrument is a survey developed and used extensively by Donald McCabe, a leading world researcher in this topic. The survey has 25 situational questions where the student has to choose if the act described is considered: 1) not cheating, 2) trivial cheating, 3) moderate cheating or 4) serious cheating. Results in this research show that students have a clear conceptual understanding of the general meaning of academic cheating.es
dc.description.abstractLa educación superior desde un enfoque conceptual es un acto de dirección y desarrollo. La trampa académica es una práctica de deshonestidad muy frecuente, así lo demuestran varios estudios realizados sobre el tema, donde se encuentra afectada el fin de la educación superior. Este estudio busca conocer la percepción general de los estudiantes sobre lo que constituye un acto de trampa académica con el uso de tecnología o sin tecnología en una extensión universitaria ubicada en una zona rural. Se utiliza variables demográficas como sexo, semestre en el que está cursando y promedio académico. El instrumento utilizado es un apéndice de la encuesta diseñada por Donald McCabe, cuenta con 25 tipos de situaciones donde los estudiantes deberán indicar que tan serio es el acto en discusión, 1 No es trampa, 2 Trampa trivial, 3 Trampa moderada, o 4 Trampa seria. Los resultados del estudio indican que, la mayoría de los estudiantes en una extensión rural universitaria tienen una comprensión relativamente clara del significado de trampa académica.es
dc.language.isoeses
dc.publisherINNOVA Research Journales
dc.relation.ispartofseries;992-
dc.rightsopenAccesses
dc.subjectdeshonestidad académicaes
dc.subjectacademic dishonestyes
dc.subjecttrampa académicaes
dc.subjectcheatinges
dc.subjectplagioes
dc.subjectplagiarismes
dc.subjecteducación superiores
dc.subjecthigher educationes
dc.subjecttecnologíaes
dc.subjecttechnologyes
dc.titlePercepción estudiantil sobre trampa académica en una extensión universitariaes
dc.title.alternativeStudent perception of academic cheating in a university extensiones
dc.typeArticlees
Appears in Collections:Septiembre - Diciembre

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
992-Texto del artículo-4060-1-10-20190913.pdfPercepción estudiantil521.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.