DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3962
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorColina Vargas, Alejandra Mercedes-
dc.date.accessioned2019-11-25T22:58:35Z-
dc.date.available2019-11-25T22:58:35Z-
dc.date.issued2019-11-
dc.identifier.citationColina Vargas, A. M. (2019). Naturaleza ontológica de la investigación socioeducativa: Elementos orientadores. INNOVA Research Journal, 4(3.1), 150-167. https://doi.org/10.33890/innova.v4.n3.1.2019.1092es
dc.identifier.issn2477-9024-
dc.identifier.otherhttps://doi.org/10.33890/innova.v4.n3.1.2019.1092-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3962-
dc.descriptionThis article proposes the exploration and bibliographic review in a narrative way of the fundamental categories that make up socio-educational research, conceived as a social phenomenon, thereby delineating the epistemological scope of the educational phenomenon, which emerges from the symbiosis between the nature of the reality and the characteristics that surround them. To carry out the theoretical analysis, a search was conducted in scientific databases, emphasizing the identification of philosophical, scientific and technical aspects that delineate the relationships between epistemic elements that make up socio-educational research, which are finally summarized in a design profile of investigation of socioeducational phenomena. Among the final reflections, the fact that there are gaps in undertaking socio-educational research stands out, since the production and reproduction of the social research process is attempted in a linear manner, without taking into account the analytical, hermeneutical and reflexive relationships that surround the Educational phenomena studied with a scientific perspective.es
dc.description.abstractEl presente artículo propone la exploración y revisiónbibliográfica de forma narrativade las categorías fundamentales que conforman la investigación socioeducativa, concebida ésta última como un fenómeno social, delineando con ello el ámbito epistemológico del fenómeno educativo, que emerge dela simbiosis entre la naturaleza de la realidad y las características que las rodean. Para llevar a cabo el análisis teórico se realizó una búsqueda en bases de datos científicas, haciendo énfasis identificar los aspectos filosóficos, científicos y técnicos que delinean las relaciones entre elementosepistémicos que conforman la investigación socioeducativa, los cualesse resume finalmente en un perfilde diseño de investigación de los fenómenos socioeducativos. Dentro de las reflexiones finales destaca el hecho de la existencia de vacíos al emprender una investigación socioeducativa, pues se intenta la producción y reproducción del proceso de investigación social de manera lineal, sin tomar en cuenta las relaciones analíticas, hermenéuticas y reflexivas que circundan sobre los fenómenos educativos estudiados con perspectiva científica.es
dc.language.isoeses
dc.publisherInnova Research Journales
dc.relation.ispartofseries1092;-
dc.rightsopenAccesses
dc.subjectinvestigación educativa; proceso de investigación; naturaleza ontológica; realidad socioeducativaes
dc.subjecteducational research; research process; ontological nature; socio-educational realityes
dc.titleNaturaleza ontológica de la investigación socioeducativa: Elementos orientadoreses
dc.title.alternativeOntological nature of socio-educational research: orienting elementses
dc.typeArticlees
Appears in Collections:Septiembre - Diciembre (CIIM-1)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1092-Texto del artículo-4958-1-10-20191112.pdfNaturaleza ontológica de la investigación socioeducativa540.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.