DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3722
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMuñoz Sotomayor, Verónica Alexandra-
dc.contributor.authorBetancourt, David-
dc.contributor.authorJaramillo Sangurima, Wilson-
dc.date.accessioned2019-05-13T21:25:00Z-
dc.date.available2019-05-13T21:25:00Z-
dc.date.issued2016-12-29-
dc.identifier.citationMuñoz Sotomayor, V. A., Betancourt, D., & Jaramillo Sangurima, W. (2016). Diseño de Ciclovías para Ciudades Intermedias, una propuesta para Loja. INNOVA Research Journal, 1(12), 11-22. https://doi.org/10.33890/innova.v1.n12.2016.77es
dc.identifier.otherhttps://doi.org/10.33890/innova.v1.n12.2016.77-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3722-
dc.descriptionSustainability is a concept that has gained greater prominence in recent decades in various fields of development; in the urban dimension, the main problem derive form this matter. In the intermediate cities, the streets of the city endure the pressure caused by the increase of motor vehicles generating traffic congestion, pollution, consumption of time and economic expenditure to the Population; situation that tends to worsen every day if actions that encourage changes in mobility habits are not taken. The present research aims to improve urban mobility in Loja ́s city, implementing and promoting the use of bikeways as part of a policy of sustainable mobility, applying a quantitative approach, on which it is applied a design of experimental transactional investigation, considering four instances whose stage is being simulated by a transit software resulting on the reduction of traffic congestion and environmental impact. As result it was obteained congestional vehicular reduction anda reduce environmental impact, through a proposal of priority, tipology and desing strategies and bikeways services for this case of study.es
dc.description.abstractLa sostenibilidad es un concepto que ha tomado mayor protagonismo en las últimas décadas en diferentes ámbitos de desarrollo; en la dimensión urbana, la movilidad merece cada día mayor atención, ya que de ahí deriva el problema central. La presente investigación, aborda la problemática de movilidad, del modelo urbano característico de algunas ciudades intermedias de Latinoamérica, donde las calles del casco central soportan la presión causada por incremento del parque automotor generándose congestión vehicular. El presente estudio, propone mejorar la movilidad urbana de la ciudad de Loja -Ecuador, implementando e impulsando el uso de ciclovías como parte de una política de movilidad sustentable, a través de una metodología de estudio que considera un enfoque de tipo cuantitativo, sobre el cual se aplica un diseño de investigación no experimental de los aspectos físicos y morfológicos de la ciudad , considerando cuatro instancias, cuyo escenario al ser simulado por un software de tránsito, arroja como resultado reducción en la congestión vehicular e impacto ambiental; que concluye en una propuesta de prioridad, tipologías y estrategias de diseño y servicios de ciclovía para el caso de estudio.es
dc.language.isoeses
dc.publisherINNOVAes
dc.relation.ispartofseriesISSN;2477-9024-
dc.rightsopenAccesses
dc.subjectciclovía; desarrollo sustentable; movilidad sustentablees
dc.subjectciclovía; bicycle; sustainable development; local developmentes
dc.titleDiseño de ciclovías para ciudades intermedias, una propuesta para Lojaes
dc.title.alternativeDesign of ciclovias for intermediate cities, a proposal for Lojaes
dc.typeArticlees
Appears in Collections:Diciembre

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (1).pdf1.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.