DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3507
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorLeón Rodriguez, Giraldo de la Caridad-
dc.contributor.authorViña Brito, Silvia Margarita-
dc.date.accessioned2019-05-08T17:49:46Z-
dc.date.available2019-05-08T17:49:46Z-
dc.date.issued2017-09-15-
dc.identifier.citationLeón Rodriguez, G. de la C., & Viña Brito, S. M. (2017). La inteligencia artificial en la educacion superior. Oportunidades y amenazas. INNOVA Research Journal, 2(8.1), 412-422. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n8.1.2017.399es
dc.identifier.otherhttps://doi.org/10.33890/innova.v2.n8.1.2017.399-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3507-
dc.descriptionAt present, there is a vertiginous process of convergence of values and knowledge. A leading role, undoubtedly, is playing Artificial intelligence (AI). This is included in multiple fields of human activity, including not "thought" or anticipated, such as logistics, manufacturing, automotive, finance, medicine, etc. Very important themes such as machine learning, pattern recognition, case-based reasoning, and more are incorporated into solutions and processes every day. At the same time, or almost as a whole, the teaching -learning process has been explosively transformed, placing the student at the center of the process and innovating in everything related to learning spaces, strategies and methodologies, evaluation methods, content creation, etc. Here, too, the AI is opening up more and more spaces. The paper presents the main advances in the introduction of AI in education, current situation and perspectives. Finally, the issue of ethics, the values to consider in all this process, which, while realizing that it constitutes a threat, must accompany, care and promote the unquestionable opportunity of AI in education.es
dc.description.abstractEn la actualidad se lleva a cabo un vertiginoso proceso de convergencia de valores y saberes. Un rol protagónico, sin dudas, lo está jugando la inteligencia Artificial (IA). Esto se refleja en múltiples campos de la actividad humana, incluso no “pensados” o previstos, tales como la logística, la manufactura, la industria automotriz, finanzas, medicina, etc. Temáticas muy importantes como el aprendizaje de máquinas, el reconocimiento de patrones, el razonamiento basado en casos, entre otros, son incorporadas cada día a soluciones y procesos. Paralelamente, o casi de conjunto, se viene transformando explosivamente el proceso de enseñanza –aprendizaje ubicando al estudiante en el centro del mismo e innovando en todo lo referente a espacios, estrategias y metodologías de aprendizaje, métodos de evaluación, creación de objetos de aprendizaje, contenidos, etc. Aquí, también la IA se abre cada vez más espacios. En el trabajo se exponen los principales avances existentes en la introducción de la IA en la educación, situación actual y perspectivas. Finalmente se trata el tema de la ética, los valores a tenerse en cuanta en todo este proceso lo cual, sin dejar de comprender que constituye una amenaza, debe acompañar, cuidar y potenciar la indiscutible oportunidad de la IA en la educación.es
dc.language.isoeses
dc.publisherInnova Research Journales
dc.relation.ispartofseries;399-
dc.rightsopenAccesses
dc.subjectinteligencia artificial; educación; tecnología; èticaes
dc.subjectartificial intelligence; education; technology; ethicses
dc.titleLa inteligencia artificial en la educación superior. Oportunidades y amenazases
dc.title.alternativeArtificial intelligence in higher education. Opportunities and Threatses
dc.typeArticlees
Appears in Collections:Agosto CIIM

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (29).pdf450.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.