Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3418
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Ramos Rivero, Virgilio Lucas | - |
dc.contributor.author | Peña Pinargote, Adolfo Juan | - |
dc.date.accessioned | 2019-05-07T19:51:10Z | - |
dc.date.available | 2019-05-07T19:51:10Z | - |
dc.date.issued | 2019-01-31 | - |
dc.identifier.citation | Ramos Rivero, V. L., & Peña Pinargote, A. J. (2019). Análisis y selección de datos para la solución de problemas profesionales en la carrera de Ingeniería Automotriz. INNOVA Research Journal, 4(1), 60-71. https://doi.org/10.33890/innova.v4.n1.2019.904 | es |
dc.identifier.issn | 2477-9024 | - |
dc.identifier.other | https://doi.org/10.33890/innova.v4.n1.2019.904 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3418 | - |
dc.description | In the development of academic activities, particularly those destined to problem-solving tasks throughout different educational levels, it is a common occurrence to present problem statements in addition to the data required as a basis to find a solution. This approach is used traditionally, not only by teachers but also textbooks used in a variety of subject areas, due to the advantages it offers.While the reading, interpretation of the problem statement, and the ability to associate data to the concepts and mathematical relations for its proper solution, constitute an essential element in the connection of theory to practice, it does persist to be, in the researchers’ judgement, an academic approach that not in every case responds to real-life, especially in the practice of the profession. It is typical in the exercise of the profession, especially in those of technological character, that the professional must establish among a great number of elements or data, those which are actually useful for the solution of a problem. This in contrast to reality where there is rarely a possibility to get data beforehand and it is required to perform a precise analysis to separatesuperfluous or irrelevant data from what is truly relevant. The objective of this work is to show a didactic alternative for the solving of profession-related problems by students in the context of the professional training subjects in the Automotive Engineering degree. | es |
dc.description.abstract | En el desarrollo de las actividades académicas, y en particular en aquellas destinadas a la solución de problemas en los distintos niveles de enseñanza, es común presentar el enunciado de los problemas y los datos que sirven de base para su solución. Este enfoque es utilizado tradicionalmente no sólo por los docentes sino también en la mayoría de los libros de texto que se emplean en las diferentes asignaturas. Si bien es cierto que la lectura e interpretación del enunciado de un problema y la habilidad para vincular los datos con los conceptos y con las relaciones matemáticas para el proceso de su correcta solución, constituyen un elemento esencial de vinculación de la teoría con la práctica, no deja de ser a juicio de los autores del presente trabajo, un enfoque académico que no en todos los casos responde a la realidad, particularmente en el ejercicio de una carrera universitaria. Es típico en el ejercicio de una profesión, en particular aquellas de carácter tecnológico, que el profesional deba esclarecerentre un gran número de elementos o datos, aquellos verdaderamente útiles para la solución de un problema, de modo que no siempre podrá contar con datos a priori y tendrá que realizar un análisis preciso para separar lo superfluo o irrelevante de lo verdaderamente importante. Este trabajo presenta una alternativa didáctica para la solución de problemas vinculados con la profesión por parte de los estudiantes, en el contexto de las asignaturas de formación profesional en la Carrera de Ingeniería Automotriz. | es |
dc.language.iso | es | es |
dc.publisher | Innova Research Journal | es |
dc.relation.ispartofseries | ;904 | - |
dc.rights | openAccess | es |
dc.subject | tecnológico; problemas profesionales; aprendizaje significativo; constructivismo; selección de datos | es |
dc.subject | technology, professional problem-solving, significant learning, constructivism, data selection | es |
dc.title | Análisis y selección de datos para la solución de problemas profesionales en la carrera de Ingeniería Automotriz | es |
dc.title.alternative | Analysis and selection of data for the solution of professional problems in the career of Automotive Engineering | es |
dc.type | Article | es |
Appears in Collections: | Enero - Abril |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
document (4).pdf | 385.29 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.