DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3378
Title: La acción tutorial: Análisis de la dinámica intelectual desde la praxis universitaria
Other Titles: The tutorial action: Analysis of the intellectual dynamics from the university praxis
Authors: Barrios Briceño, Nanci Coromoto
Quiroz Villacís, Jenny Andrea
Keywords: dinámica intelectual; praxis tutorial; inteligencia emocional; postgrado;intellectual dynamics; praxis tutorial; emotional intelligence; postgraduate
Issue Date: 28-Oct-2018
Publisher: Innova Research Journal
Citation: Barrios Briceño, N. C., & Quiroz Villacís, J. A. (2018). La acción tutorial: Análisis de la dinámica intelectual desde la praxis universitaria. INNOVA Research Journal, 3(10.1), 102-113. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n10.1.2018.793
Series/Report no.: ;793
Abstract: Los estudios de post grado se han venido incrementando en los últimos años, tanto en cantidad ofertada como en la cantidad de participantes inscritos en los mismos, sin embargo el número de egresados no se corresponde con el número de inscritos, muchos culminan su carga académica más no cumplen con la presentación del Trabajo de titulación requisito para la obtención de la titularidad, por lo que la producción intelectual sigue sin responder las expectativas que el mercado y la sociedad requieren. Hasta ahora las diferentes investigaciones al respecto tratan de enfocar el problema hacia áreas muy específicas, sin embargo los procesos de pensamiento o la dinámica intelectual que entra en juego no parecieran haber despertado inquietudes para su investigación, de allí que la presente investigación pretendió identificar aquellos procesos que están implícitos durante el desarrollo de la praxis tutorial, para ello, la misma se enmarcó dentro de un enfoque mixto, donde lo cuantitativo se enmarcó en una investigación de tipo descriptivo, con diseño no experimental, la población estuvo conformada por 18 docentes con función de tutor, la información se obtuvo a través de una encuesta tipo Lickert, el enfoque cualitativo permitió a las investigadoras un acercamiento directo con su objeto de estudio que es la Dinámica Intelectual, la información se obtuvo por medio de entrevistas a informantes clave. El uso de diferentesestrategias: resúmenes, subrayado, cuestionamientos, entre otros quedaron evidenciados como estrategia de uso regular entre los mismos. De igual manera, la Praxis tutorial requiere de diferentes modos de pensamiento para el abordaje científico en el desarrollo escritural y lingüístico. Los resultados evidencia la importancia que tiene el manejo afectivo emocional en el compromiso que tanto el tutor como el tutoriado deben establecer, ya que esto es lo que permite que fluya la dinámica intelectual y se obtenga el desarrollo exitoso de la gestión tutorial
Description: Post-graduate studies have been increasing in recent years, both in quantity offered and in the number of participants enrolled in them, however the number of graduates do not correspond to the number of enrolled. Many culminate their academic charges, but do not fulfill with the presentation of the Title Work requirement for obtaining the nomination, so the intellectual production still does not respond to the expectations that the market and society require. Up to now the different investigations in this regard try to focus the problem towards very specific areas, however the thought processes or the intellectual dynamics that come into play do not seem to have aroused concerns for their investigation, hence the present investigation aimed to identify those processes that are implicit during the development of the tutorial praxis, for it, it was framed within a mixed approach, where the quantitative was framed in a descriptive type research, with no experimental design. The population was conformed by 18 teachers with function as a tutor. The information was obtained through a Lickert-type survey. The qualitative approach allowed the researchers a direct approach with their object of study that is Intellectual Dynamics. The information was obtained through interviews with key informants. The use of different strategies: summaries, underlining, questioning, among others were evidenced as a strategy of regular use among them. In the same way, the tutorial Praxis requires different ways of thinking for the scientific approach in the scriptural and linguistic development. The results show the importance of affective emotional management in the commitment that both the tutor and the tutee must establish, since this is what allows the intellectual dynamics to flow and the successful development of the tutorial management.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3378
Appears in Collections:Octubre CIIM

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (16).pdf440.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.