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dc.contributor.authorHolguin Alvarez, Jhon Alexander-
dc.contributor.authorVilla Córdova, Gloria María-
dc.contributor.authorAyala Mija, Derly-
dc.date.accessioned2019-05-02T21:08:29Z-
dc.date.available2019-05-02T21:08:29Z-
dc.date.issued2018-08-31-
dc.identifier.citationHolguin Alvarez, J. A., Villa Córdova, G. M., & Ayala Mija, D. (2018). Jugando aprendo: efectos de un programa para el aprendizaje de geometría en escolaridad básica. INNOVA Research Journal, 3(8.1), 232-240. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n8.1.2018.798es
dc.identifier.issn2477-9024-
dc.identifier.otherhttps://doi.org/10.33890/innova.v3.n8.1.2018.798-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3271-
dc.descriptionThe research proposed the development of aspects of learning in geometry by a pedagogical proposal of cognitive structures through play, sought the development of playful thinking, the hypothesis that led the study raised its effects on learning in geometry and dimensions visualization and interpretation of properties of the figure and bodies; and orientation and movement in space, the focus was quantitative, applied research, this experience was executed through a type of quasi-experimental design, transectional, with two groups of probabilistic sample: 1st group: experimental -playful (32 subjects) and 2nd group: control (34 subjects), with an average age of 9.5 years (genders: female = 46%, male = 54%), all of the districts belonging to the city of Lima; the geometric competence questionnaire (ad hoc) was used, among the results, the effects were significant in learning in geometry (t (8.45)= 12.33; p <.005), in the interpretation of properties dimensions (t (5.37)= 7.33; p <.005); and spatial motion (t(5.86)= 5.00; p <.005); the best descriptive level was higher score in 94% of students in the experimental group obtained level of achievement (A) in the geometric competence variable, and in the dimension visualization and interpretation of properties of the figure and bodies 80% of said group of children developed level of achievement (A); as a conclusion, the program developed discrimination of the figures from the analysis, and contributed in the cognitive maturation in the use of arbitrary measures, it is suggested to extend the longitudinal study greater than six months to the study, and develop experiments associated with the investigations in shape conservation associated to the field of geometry in children of populations with mild cognitive impairmentes
dc.description.abstractLa investigación propuso el desarrollo de los aspectos del aprendizaje en geometría por una propuesta pedagógica de las estructuras cognitivas mediante el juego, buscó el desarrollo del pensamiento lúdico, la hipótesis que dirigió el estudio planteó determinar sus efectos en el aprendizaje en geometría y en las dimensiones visualización e interpretación de propiedades de la figura y los cuerpos; y orientación y movimiento en el espacio, el enfoque fue cuantitativo, la investigación aplicada, esta experiencia se ejecutó mediante un tipo de diseño cuasi experimental, de corte transeccional, con dos grupos de muestra probabilística: 1er grupo: experimental –lúdico (32 sujetos) y 2º grupo: control (34 sujetos), con un promedio de edad de 9.5 años (géneros: femenino= 46 %; masculino= 54 %), todos de los distritos pertenecientes a la ciudad de Lima; se utilizó el cuestionario de competencia geométrica (ad hoc), entre los resultados, los efectos fueron significativos en el aprendizaje en geometría (t (8.45)= 12.33; p <.005), en la dimensiones interpretación de propiedades (t(5.37)= 7.33; p <.005); y movimiento espacial (t(5.86)= 5.00; p <.005); las mejores a nivel descriptivo fueron mayor puntuación en el 94 % de alumnos del grupo experimental obtuvieron nivel de logro (A) en la variable competencia geométrica, y en la dimensión visualización e interpretación de propiedades de la figura y los cuerpos el 80 % de dicho grupo de niños desarrolló nivel de logro (A); como conclusión, el programa desarrolló discriminación de las figuras desde el análisis, y aportó en la maduración cognitiva en el uso de medidas arbitrarias, se sugiere extender el estudio longitudinal mayor al de seis meses al del estudio realizado, y desarrollar experimentos asociados a las investigaciones en conservación de forma asociadas al campo de la geometría en niños de poblaciones con deficiencia cognitiva leve.es
dc.language.isoeses
dc.publisherInnova Research Journales
dc.relation.ispartofseries;798-
dc.rightsopenAccesses
dc.subjectaprendizaje en geometría; pensamiento lúdico; competencia; interpretaciónes
dc.subjectlearning in geometry; play thinking; competition; interpretationes
dc.titleJugando aprendo: efectos de un programa para el aprendizaje de geometría en escolaridad básicaes
dc.title.alternativePlaying I learn: effects of a program for the learning of geometry in basic schoolinges
dc.typeArticlees
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