
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/7915
Title: | Valoración social por género al comunicar información técnica y científica |
Other Titles: | Social assessment by gender when communicating technical and scientific information |
Authors: | Carmona-Contreras, Saulo Gonzalo Torres-Zúñiga, Vicente |
Keywords: | sesgo; género; ciencia; adolescentes; bachillerato.;bias; gender; science; teenager; high school. |
Issue Date: | 31-Jan-2025 |
Publisher: | Universidad Internacional del Ecuador |
Citation: | Carmona-Contreras, S. y Torres-Zúñiga, V. (2025). Valoración social por género al comunicar información técnica y científica. INNOVA Research Journal, 10(1), 32-49. https://doi.org/10.33890/innova.v10.n1.2025.2698 |
Series/Report no.: | 2698; |
Abstract: | Este estudio analizó el sesgo de género que presentan 297 estudiantes de bachillerato, con una edad promedio de 15 años, al solicitarles revisar textos cortos de divulgación científica que exploran la relación entre la violencia y el estado bioquímico de las personas. Se utilizaron dos "cuestionarios espejo" para evaluar este sesgo en una escala del 0 al 10. Un grupo de 181 estudiantes respondió al primer cuestionario, mientras que otro grupo de 116 respondió al segundo. Ambos cuestionarios incluían preguntas de control y dos secciones de prueba. En el primer cuestionario, la primera sección de prueba presentaba información sobre una investigadora experta, incluyendo su fotografía, seguida de una nota que mencionaba nombres de investigadores varones. En el segundo cuestionario, se intercambiaron el género de la persona experta y los nombres mencionados en la nota. De esta manera, un grupo de estudiantes sirvió como control para el otro entre secciones. El análisis de los datos involucró la comparación de los cuestionarios y el cálculo de índices estadísticos para cada pregunta. Se determinó estadísticamente el promedio, desviación estándar y moda para cada pregunta y grupo. Al integrar los resultados, se evaluó cuál género recibió valoraciones más altas o si hubo empates. Los resultados indicaron que el género femenino obtiene mejores evaluaciones promedio de cada pregunta, mientras que en cinco de trece preguntas evaluadas con moda los varones alcanzan mejores evaluaciones. |
Description: | In this study, 297 high school students—whose average age was 15—were asked to assess brief popular scientific publications that examine the connection between people's biochemical states and violence. The purpose of the review was to identify any gender bias in the texts. On a scale of 0 to 10, two "mirror questionnaires" were utilized to evaluate this bias. The first questionnaire received responses from 181 pupils, while the second group received responses from 116 students. There were two test parts and control questions on both questionnaires. The first test component of the questionnaire included a photo and details about a female expert researcher. It was followed by a note listing the names of male experts. The expert's gender and the names listed in the remark were switched in the second questioning. Between sections, one set of pupils acted as a control for the other in this manner. In order to analyze the data, it was necessary to compare the questionnaires and determine statistical indices for every question. For every question and group, statistical measures such as mean, standard deviation, and mode were ascertained. It was determined whether gender obtained greater scores or whether there were times after combining the data. The findings show that while males receive superior evaluations in five out of the thirteen items examined with mode, females receive better average evaluations for each question. |
URI: | https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/7915 |
ISSN: | 2477-9024 |
Appears in Collections: | Enero - Abril |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
3. 2698-Texto_maquetado.pdf | Valoración social por género al comunicar información técnica y científica | 1.39 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.