Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/5946
Title: | Validación del cuestionario índice para la inclusión en la educación superior en la Universidad de Cuenca |
Other Titles: | Validation of index for inclusion questionnaire in the higher education in University of Cuenca |
Authors: | Cedillo-Quizhpe, Cristina Clavijo-Castillo, Ruth Cabrera-Ortiz, Freddy |
Keywords: | educación superior;higher education;índice para la inclusión;index for inclusion;adaptación;adaptation;invarianza factorial;factorial invariance |
Issue Date: | 10-May-2023 |
Publisher: | Innova Research Journal |
Citation: | Cedillo-Quizhpe, C., Clavijo-Castillo, R., y Cabrera-Ortiz, F.(2023).Validación del cuestionario índice para la inclusión en la educación superior en la Universidad de Cuenca. INNOVA Research Journal, 8(2),15-31. https://doi.org/10.33890/innova.v8.n2.2023.2250 |
Series/Report no.: | ;2250 |
Abstract: | Atender la educación inclusiva en la educación superior es una prioridad que va más allá del acceso a la universidad. El presente estudio tuvo como objetivo validar el cuestionario índice para la inclusión en la educación superior que valora las políticas, culturas y prácticas inclusivas. Para ello, se aplicó el instrumento a una muestra probabilística estratificada de 155 profesores y 354 estudiantes de la Universidad de Cuenca, Ecuador. El modelo de ecuaciones estructurales permitió realizar un análisis factorial confirmatorio con el método de Máxima Verosimilitud y Mínimos Cuadrados No Ponderados. El análisis se realizó en el software AMOS 21. Se validó el modelo de la escala que valora las políticas, culturas y prácticas inclusivas en el contexto universitario; el modelo demostró un ajuste adecuado para los índices absolutos (CMIN, GFI, RMSEA y RMR), índices incrementales (TLI, NFI y CFI) e índices de parsimonia (CMIN/DF y AIC). Se realizó un análisis de invarianza factorial cuyos ajustes reportan valores adecuados a todas las restricciones establecidas. La diferencia del índice incremental CFI de los modelos con restricciones respecto al modelo sin restricciones muestra un valor inferior a 0,01. En consecuencia, el cuestionario constituye una herramienta válida que permite evaluar la forma de cómo se ha gestionado la educación inclusiva en el contexto universitario. De la misma manera, se recomienda el empleo de todos los ítems, indistintamente, para estudiantes y docentes universitarios. |
Description: | Addressing inclusive education in higher education is a priority that goes beyond university access. The present study aimed to validate the index questionnaire for inclusion in higher education that assesses inclusive policies, cultures and practices. For this purpose, the instrument was applied to a stratified probability sample of 155 professors and 354 students at the University of Cuenca, Ecuador. The structural equation model allowed performing a confirmatory factor analysis with the Maximum Likelihood and Unweighted Least Squares method. The analysis was performed in AMOS 21 software. The model of the scale that assesses inclusive policies, cultures and practices in the university context was validated; the model showed an adequate fit for the absolute indexes (CMIN, GFI, RMSEA and RMR), incremental indexes (TLI, NFI and CFI) and parsimony indexes (CMIN/DF and AIC). A factorial invariance analysis was performed whose adjustments reported adequate values for all the established restrictions. The difference in the CFI incremental index of the models with restrictions with respect to the model without restrictions shows a value of less than 0.01. Consequently, the questionnaire constitutes a valid tool for evaluating how inclusive education has been managed in the university context. In the same way, the use of all items is recommended, indistinctly, for university students and teachers. |
URI: | https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/5946 |
ISSN: | 2477-9024 |
Appears in Collections: | Mayo - Agosto |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2250-Texto del artículo-12082-1-10-20230509.pdf | Validación del cuestionario índice | 650.34 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.