DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/5099
Title: Liderazgo directivo y desempeño profesional docente de la enseñanza virtual durante el estado de emergencia sanitaria en una escuela pública
Other Titles: Directive leadership and professional performance of virtual teaching teachers during the state of health emergency in a public school
Authors: Maita-Díaz, David
Nolazco-Labajos, Fernando Alexis
Menacho-Carhuamaca, Jaime David
Keywords: liderazgo directivo;educational leadership;desempeño docente;teaching performance;enseñanza virtual;virtual teaching;aprendizaje;learning;emergencia sanitaria;health emergency
Issue Date: 10-May-2022
Publisher: INNOVA Research Journal
Citation: Maita-Díaz, D., Nolazco-Labajos, F.A., y Menacho-Carhuamaca, J. D.(2022). Liderazgo directivo y desempeño profesional docente de la enseñanza virtual durante el estado de emergencia sanitaria en una escuela pública. INNOVA Research Journal, 7(2),1-15. https://doi.org/10.33890/innova.v7.n2.2022.1999
Series/Report no.: ;1999
Abstract: El liderazgo directivo en tiempos de virtualidad ha constituido un reto institucional, así como el desempeño profesional docente en las actividades pedagógicas desarrolladas en el proceso formativo escolar, predispuestas en alcanzar el cumplimiento de sus objetivos y metas planificadas lo que involucra una convivencia efectiva entre directivos y docentes. De esta manera, el objetivo del estudio fue establecer la relación significativa entre el liderazgo directivo y el desempeño docente en el escenario virtual escolar. Se ha desarrollado la metodología de enfoque cuantitativo, correlacional de diseño no experimental en una escuela pública y se ha contado con la participación de los docentes a quienes se les aplicó un cuestionario validado. Los resultados mostraron que el liderazgo directivo en la virtualidad se encuentra en un nivel regular y en cuanto al desempeño docente se identificó la necesidad de mejorar el desarrollo de la profesionalidad e identidad pedagógica. Se concluyó que si existe relación entre variables y la sugerencia de implementar y fortalecer las competencias de liderazgo para los directivos y las competencias profesionales digitales para los docentes en la enseñanza virtual.
Description: The directive leadership in virtual times has constituted an institutional challenge, as well as the professional teaching performance in the pedagogical activities developed in the school training process, predisposed to achieve the fulfillment of their planned objectives and goals, which involves an effective relationship between managers and teachers. In this way, the objective of the study was to establish the presence of directive leadership and teacher performance in the virtual school setting. The methodology of a quantitative, correlational approach with a non-experimental design has been developed in a public school, with the participation of teachers to whom a validated questionnaire was applied. The results showed that managerial leadership in virtual timesis at a regular level and in terms of teaching performance, the need to improve the development of professionalism and pedagogical identity was identified. It was concluded on the relevance of implementing and strengthening leadership skills for managers and digital professional skillsfor teachers in virtual teaching.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/5099
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Mayo - Agosto

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1999-Texto del artículo-10815-1-10-20220510.pdfLiderazgo directivo y desempeño profesional945.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.