Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4421
Title: | La integración socioeducativa, factor clave para una mejor comprensión lectora |
Other Titles: | Socio-educational integration, a key factor for better reading comprehension |
Authors: | Rodríguez Martínez, Aydeé De Las Mercedes |
Keywords: | comprensión lectora;reading comprehension;integración socioeducativa;socio-educational integration;lectura en familia;family reading;estrategia pedagógica;pedagogical strategy |
Issue Date: | 27-Nov-2020 |
Publisher: | INNOVA Research Journal |
Citation: | Rodríguez Martínez, A.M., (2020). La integración socioeducativa, factor clave para una mejor comprensión lectora. INNOVA Research Journal, 5 (3.1), 76-88. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.1.2020.1491 |
Series/Report no.: | ;1491 |
Abstract: | El presente estudio pretende integrar el contexto social en los procesos de lectura. Nace de la investigación realizada en el 2019 en la Institución Educativa La Frontera; su objetivo general es evaluar la eficacia de una propuesta pedagógica de integración socioeducativa en la mejora de la comprensión lectora de los estudiantes de sexto grado. Es una investigación aplicada, de nivel explicativo, enfoque cuantitativo y diseño cuasi experimental. La población fueron 160estudiantesy 80 padres de estudiantes del grupo experimental. Se usó el cuestionario y como técnica, la prueba escrita. La validez de los instrumentos se realizó a través del juicio de expertos y la congruencia de jueces; la confiabilidad por medio del Coeficiente Alpha de Cronbach. Se usó la estadística descriptiva e inferencial; las pruebas de Kolmogorov-Smirnov, U de Mann-Whitney y Wilcoxon. Se diseñó e implementó “PPECLE: leer contigo, leer conmigo”. Se comprobó su eficacia en los niveles inferencial (0,048), crítico (0.40) y de comprensión lectora general (0,04), pero no en el nivel literal (0,273); al comparar los resultados en el grupo experimental (antes y después), se obtuvo una alta significancia en todos los niveles y en la comprensión lectora general (0.00 y 0,06). |
Description: | The present study tries to integrate the social context in the reading processes. It is born from the research carried out in 2019 at the La Frontera Educational Institution; its general objective is to evaluate the effectiveness of a pedagogical proposal of socio-educational integration in improving the reading comprehension of sixth grade students. It is an applied research, of explanatory level, quantitative approach and quasi-experimental design. The population was 160 students and 80 parents of students from the experimental group. The questionnaire was used and as a technique, the written test. The validity of the instruments was carried out through expert judgment and the consistency of judges; reliability using Cronbach's Alpha Coefficient. Descriptive and inferential statistics were used; Kolmogorov-Smirnov, U of Mann-Whitney and Wilcoxon tests. "PPECLE: read with you, read with me" was designed and implemented. Its efficacy was verified at the inferential (0.048), critical (0.40) and general reading comprehension (0.04) levels, but not at the literal level (0.273); when comparing the results in the experimental group (before and after), a high significance was obtained at all levels and in general reading comprehension (0.00 and 0.06). |
URI: | https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4421 |
ISSN: | 2477-9024 |
Appears in Collections: | Septiembre - Diciembre (CIIM-1) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1491-Texto del artículo-7642-1-10-20201127.pdf | Integración socioeducativa | 572.94 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.