DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4421
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRodríguez Martínez, Aydeé De Las Mercedes-
dc.date.accessioned2021-01-14T18:49:49Z-
dc.date.available2021-01-14T18:49:49Z-
dc.date.issued2020-11-27-
dc.identifier.citationRodríguez Martínez, A.M., (2020). La integración socioeducativa, factor clave para una mejor comprensión lectora. INNOVA Research Journal, 5 (3.1), 76-88. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.1.2020.1491es
dc.identifier.issn2477-9024-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4421-
dc.descriptionThe present study tries to integrate the social context in the reading processes. It is born from the research carried out in 2019 at the La Frontera Educational Institution; its general objective is to evaluate the effectiveness of a pedagogical proposal of socio-educational integration in improving the reading comprehension of sixth grade students. It is an applied research, of explanatory level, quantitative approach and quasi-experimental design. The population was 160 students and 80 parents of students from the experimental group. The questionnaire was used and as a technique, the written test. The validity of the instruments was carried out through expert judgment and the consistency of judges; reliability using Cronbach's Alpha Coefficient. Descriptive and inferential statistics were used; Kolmogorov-Smirnov, U of Mann-Whitney and Wilcoxon tests. "PPECLE: read with you, read with me" was designed and implemented. Its efficacy was verified at the inferential (0.048), critical (0.40) and general reading comprehension (0.04) levels, but not at the literal level (0.273); when comparing the results in the experimental group (before and after), a high significance was obtained at all levels and in general reading comprehension (0.00 and 0.06).es
dc.description.abstractEl presente estudio pretende integrar el contexto social en los procesos de lectura. Nace de la investigación realizada en el 2019 en la Institución Educativa La Frontera; su objetivo general es evaluar la eficacia de una propuesta pedagógica de integración socioeducativa en la mejora de la comprensión lectora de los estudiantes de sexto grado. Es una investigación aplicada, de nivel explicativo, enfoque cuantitativo y diseño cuasi experimental. La población fueron 160estudiantesy 80 padres de estudiantes del grupo experimental. Se usó el cuestionario y como técnica, la prueba escrita. La validez de los instrumentos se realizó a través del juicio de expertos y la congruencia de jueces; la confiabilidad por medio del Coeficiente Alpha de Cronbach. Se usó la estadística descriptiva e inferencial; las pruebas de Kolmogorov-Smirnov, U de Mann-Whitney y Wilcoxon. Se diseñó e implementó “PPECLE: leer contigo, leer conmigo”. Se comprobó su eficacia en los niveles inferencial (0,048), crítico (0.40) y de comprensión lectora general (0,04), pero no en el nivel literal (0,273); al comparar los resultados en el grupo experimental (antes y después), se obtuvo una alta significancia en todos los niveles y en la comprensión lectora general (0.00 y 0,06).es
dc.language.isoeses
dc.publisherINNOVA Research Journales
dc.relation.ispartofseries;1491-
dc.rightsopenAccesses
dc.subjectcomprensión lectoraes
dc.subjectreading comprehensiones
dc.subjectintegración socioeducativaes
dc.subjectsocio-educational integrationes
dc.subjectlectura en familiaes
dc.subjectfamily readinges
dc.subjectestrategia pedagógicaes
dc.subjectpedagogical strategyes
dc.titleLa integración socioeducativa, factor clave para una mejor comprensión lectoraes
dc.title.alternativeSocio-educational integration, a key factor for better reading comprehensiones
dc.typeArticlees
Appears in Collections:Septiembre - Diciembre (CIIM-1)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1491-Texto del artículo-7642-1-10-20201127.pdfIntegración socioeducativa572.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.