DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3692
Title: Retiro Estudiantil Salesiano: ¿Quién es culpable: la universidad, la metodología docente o el desempeño estudiantil?
Other Titles: Salesian Student Retreat: Who is to blame: the university, the teaching methodology or student performance?
Authors: Balás León, Juan Emilio
Keywords: deserción estudiantil universitaria; tutorías académicas; UPS GYE;college dropout; academic tutoring; GYE UPS
Issue Date: 30-Sep-2016
Publisher: INNOVA
Citation: Balás, J. E. (2016). Retiro Estudiantil Salesiano: ¿quién es culpable: la universidad, la metodología docente o el desempeño estudiantil?. INNOVA Research Journal, 1(9), 114-136. https://doi.org/10.33890/innova.v1.n9.2016.57
Series/Report no.: ISSN;2477-9024
Abstract: Una de las carreras en la UPS Guayaquil que desea realizar correctivos para ofrecer un mejor standard educativo es la de Administración de Empresas. Esta investigación muestra los motivos relacionados a la deserción universitaria mediante un estudio comparativo de Mayo del 2013 a Septiembre del 2015, tiempo en que hubo un masivo retiro académico. Esta investigación puede servir como apoyo para disminuir la tasa de deserción, que es una de los mandatos decretados por el Consejo de Evaluación, Acreditación y aseguramiento de la calidad de la Educación Superior. El objetivo 4 del Plan Nacional del Buen Vivir 2013 –2017 de la República del Ecuador fundamenta esta investigación. Se aplica el método histórico documental en conjunto de encuestas para conocer la deserción de manera global, posteriormente en los paralelos intermedios y superiores, se hallaron las tres materias en que más se retiran, de igual manera los semestres y materias en que existen mayores estudiantes reprobados, se identificaron los principales factores académicos, laborales, personales, administrativos, de salud y sus componentes que originan esta problemática y se indagó sobre la satisfacción e inconformidad de la comunidad salesiana sobre las tutorías para plantear la discusión y las correspondientes conclusiones.
Description: One of the careers in UPS Guayaquil that wants to make corrections to provide a better educational standard is the Business Administration one. This research shows the reasons related to the college dropout through a comparative study from May 2013 to September 2015, time in which there was a massive academic retreat. This research may serve as a support to reduce the dropout rate, which is one of the mandates decreed by the Council of Evaluation, Accreditation and Quality Assurance of Higher Education. The Objective 4 of the National Plan for Good Living 2013-2017 of the Republic of Ecuador based this research. The historical method documentary was applied with a set of surveys in order to meet the defection globally later in the middle and upper parallels, the three subjects in which most retire, just as were found semesters and subjects in which older students are reprobated, leading academics, labor, personnel, administrative, health and their component factors that cause this problem and asked about the satisfaction and dissatisfaction of the Salesian community on tutorials to raise the discussion and the conclusions were identified.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3692
Appears in Collections:Septiembre

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (7).pdf778.64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.