DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3189
Title: La gestión supervisora del directivo para el mejoramiento del desempeño docente
Other Titles: The supervisory management of the manager for the improvement of the teaching performance
Authors: Mendoza Velazco, Derling José
Keywords: gestión supervisora; directivo; desempeño docente;supervisory management; management; teaching performance
Issue Date: 31-Jul-2018
Publisher: Innova Research Journal
Citation: Mendoza Velazco, D. J. (2018). La gestión supervisora del directivo para el mejoramiento del desempeño docente. INNOVA Research Journal, 3(7), 17-25. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n7.2018.451
Series/Report no.: ;451
Abstract: La supervisión directiva se convierte en un medio eficaz para perfeccionar el desempeño andragógico de los docentes. En tal sentido, la investigación tuvo como objetivo general determinar la gestión supervisora del directivo para el mejoramiento del desempeño de los docentes de la Universidad Iberoamericana del Ecuador (UNIB.E). Estudio que se enmarca dentro de la investigación descriptiva, de campo con un diseño no experimental, transeccional. Para efecto de la población se tomó el total de directivos, es decir, cuatro (4) mientras que, para el estrato de los docentes de aula, si se aplicó la fórmula de Sierra, quedando conformada por treinta y cinco (35) educadores. La técnica utilizada para la recolección de información fue la encuesta, como instrumento el cuestionario. La validación delinstrumento se realizó a través de juicio de tres (3) expertos y la confiabilidad mediante una prueba piloto a diez (10) sujetos, a la cual se aplicó la fórmula de Alfa Crombach obteniéndose un coeficiente de 0,929. Los resultados de la investigación determinaron deficiencias en la gestión supervisora lo que permitieron ofrecer un conjunto de conclusiones y recomendaciones al personal directivo para mejorar la función supervisora y con ello el desempeño de los docentes de la UNIB.E
Description: The directive supervision becomes an effective means to perfect the andragogical performance of the teachers. In this sense, the general objective of the research was to determine the supervisory management of the manager for the improvement of the performance of the teachers of the Universidad Iberoamericana del Ecuador (UNIB.E). This study is part of descriptive, field research with a non-experimental, transectional design. For the effect of the population, the total number of managers was taken, ie, four (4), while for the classroom teachers, if the Sierra formula was applied, it was made up of thirty-five (35) educators. The technique used for the collection of information was the survey, as a questionnaire instrument. The validation of the instrument was done through a trial of three (3) experts and the reliability by means of a pilot test to ten (10) subjects, to which the formula of Alpha Crombach was applied obtaining a coefficient of 0.929. The results of the investigation determined deficiencies in the supervisory management that allowed to offer a set of conclusions and recommendations to the management personnel to improve the supervisory function and with this the performance of the teachers ofthe UNIB.E
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3189
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Julio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (1).pdf379.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.