DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/6471
Title: Coevaluación y aprendizajes en los estudiantes de la Institución Educativa Zegel Ipae, Lima 2023. Valoración de una experiencia
Other Titles: Co-evaluation and learning in the students of the Educational Institution Zegel Ipae, Lima 2023. Evaluation of an experience
Authors: Chocobar-Reyes, Emilio José
Keywords: coevaluación;co-evaluation;evaluación entre pares;peer evaluation;instrumento de coevaluación;co-evaluation instrument
Issue Date: 24-Nov-2023
Publisher: Innova Research Journal
Citation: Chocobar-Reyes, E. J.(2023).Coevaluación y aprendizajes en los estudiantes de la Institución Educativa Zegel Ipae, Lima 2023. Valoración de una experiencia. INNOVA Research Journal, 8(3.1), 1-24. https://doi.org/10.33890/innova.v8.n3.1.2023.2305
Series/Report no.: ;2305
Abstract: La investigación tuvo el objetivo de identificar los efectos de implementar la coevaluación entre estudiantes de la institución educativa Zegel Ipae como herramienta de la evaluación, 2023. La metodología fue cuantitativa, diseño cuasiexperimental y explicativa. La unidad de análisis fueron dos grupos de estudiantes de cursos diferentes donde participaron un total de 41 distribuidos en cada grupo: G1 (27) y G2 (14).Al ser cuasiexperimental se implementó un instrumento de coevaluación innovador en ambos cursos y luego se aplicó una encuesta para levantar información. A diferencia de otros cursos en los cuales no se aplica la coevaluación, los resultados respecto de las actividades de estudio determinaron que más del 85% de estudiantes consideraron que la coevaluación logró una mejor distribución de las tareas, aumentó la participación y asistencia a las reuniones programadas y se buscó mayor y mejor información elevando la calidad de las tareas y/o exámenes. Respecto de las dificultades más del 74% señalaron que, a pesar de ser la primera vez que aplican la coevaluación, lograron superar el temor inicial logrando minimizar los problemas de falta de participación, asistencia a las reuniones e incumplimiento de tareas. Respecto de las satisfacciones más del 71% señalaron que trabajaron mejor, profundizaron más en los temas académicos, aumentaron su responsabilidad por presión de sus propios compañeros, tomaron mejores decisiones y aprendieron a aplicar el control y seguimiento entre ellos. La investigación demostró que el instrumento de coevaluación implementado generó grandes beneficios y mejoró el proceso de enseñanza y aprendizaje en los estudiantes.
Description: The research had the objective of identifying the effects of implementing the peer evaluation among students of the Zegel Ipae educational institution as an evaluation tool, 2023. The methodology was quantitative, quasi-experimental and explanatory design. The unit of analysis was two groups of students from different courses where a total of 41 participated in each group: G1 (27) and G2 (14). Being quasi-experimental, an innovative peer-assessment instrument was implemented in both courses and then a survey was applied to collect information. Unlike other courses inwhich the peer assessment is not applied, the results regarding the Study Activities determined that more than 85% of students considered that the peer assessment achieved a better distribution of tasks, increased participation and attendance at meetings. scheduled and more and better information was sought, raising the quality of homework and/or exams. Regarding the Difficulties, more than 74% indicated that, despite being the first time that they applied the peer evaluation, they managed to overcome the initial fear, minimizing the problems of lack of participation, attendance at meetings and non-compliance with tasks. Regarding Satisfaction, more than 71% indicated that they worked better, delved deeper into academic subjects, increased their responsibility due to pressure from their own peers, made better decisions, and learned to apply control and follow-up among themselves. The research showed that the implemented peer-assessment instrument generated great benefits and improved the teaching and learning process in students.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/6471
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Septiembre - Diciembre (CIIM-1)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2305-Texto del artículo-12905-1-10-20231123.pdfCoevaluación y aprendizajes en los estudiante759.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.